6 Ekim 2009 Salı

ISPANAKLI TEPSİ BÖREĞİ

Evdeki sağlıklı beslenme programına artık dayanamayıp isyanını bloğumda güllaç tarifine yazdığı yorumla dile getiren kızım Duygu (Athelien) beni olduğu kadar takip eden arkadaşlarımın da dikkatini çekti. Hatta sevgili Pelin'den davet bile aldı.

Evet, doğru beslenmek adına uzun zamandır evde hamur işi, pasta, börek, kek türü hiçbir şey yapmıyorum. Tatlı ihtiyacımızı yazın o güzel meyveleri ve ara sıra da gençliğimden beri çok beğenerek yediğim Moda'daki meşhur Dondurmacı Ali'den aldığımız dondurmalar ile giderdik.

Hem çocukların gönlü olsun hem de sabah kahvaltısında iyi olur düşüncesiyle geçtiğimiz hafta sonu Tekirdağ'daki yazlığa giderken yaptım bu ıspanaklı tepsi böreğini. Çocuklar öyle mutlu oldular ki sanki yıllardır yemiyorlarmış gibiydiler. Laf aramızda ben de özlemişim. (Vah zavallı çocuklarım, ne hain bir anne oldum ben böyle) İçindeki bol ıspanaktan ve peynirden dolayı yıllardır en sık yaptığım börektir aslında. Ama herkes biliyor, yazmaya gerek yok düşüncesiyle bloğa koymayı düşünmemiştim. Ancak bir iki özelliği nedeniyle fırında böyle davul gibi kabarınca sizlerle paylaşmak istedim.

Malzemeler

1) 6 adet yufka
2) 500 gr. temizlenmiş, doğranmış ıspanak
3) 300-400 gr. yarım yağlı beyaz peynir veya kaşar loru
4) 4 adet yumurta
5) Yarım su bardağından bir parmak fazla zeytinyağ
6) 2 su bardağı süt (veya 1 bardak süt, 1 bardak yoğurt karışımı)
7) Tuz, karabiber, kırmızı biber



Yapılışı


1) Doğranmış ıspanakların üzerine peynirin tuzuna bağlı olarak istenilen miktarda tuz serpilir ve ıspanaklar elle yoğurularak diriliklerinin sönmesi sağlanır. Peynir veya lor ilave edilip tekrar karıştırılıp karabiber ve kırmızıbiberi de eklenir.
2) Diğer tarafta çukur bir kapta sos malzemeleri hazırlanır. Yumurta, yağ, süt veya süt-yoğurt karışımı konup çatalla çırpılır.
3) Yağlanmış tepsiye bir yufka fazlalıkları büzüştürülerek kenarları tepsiden sarkacak şekilde serilir ve üzerine sos karışımından 2-3 kaşık kadar sürülür. İkinci yufka da bunun üzerine aynen birincide olduğu gibi büzüştürülerek yayılır ve yine sos malzemelerinden sürülür. 1. püf noktası büzüştürerek yaymadır. Yufkalar bu şekilde yayıldığı için fırında pişerken adeta çatlayacak kadar kabarmakta ve içlerine dolan sıcak hava ile çok iyi pişmekte ve hamur kalmamaktadır.
4) İkinci yufkanın üzerine ıspanaklı malzemenin yarısı yayılır. (Bu da 2. püf noktası). Malzemenin bir kat yerine ikiye bölünerek kullanılması ıspanak bolluğuna rağmen ıspanak yemeği yiyiyormuş izlenimi vermemesi ve böreğin kabarmasına katkıda bulunması.
5) Ispanaklı harcın üzerine de yine 2 kaşık sostan serpilir ve iki yufka da yine soslanarak aynı şekilde tepsiye serilir.
6) Dördüncü yufkanın üzerine de kalan ıspanaklı harç yayılır ve kalan son iki yufkaya da yine aynı işlemler yapılarak börek tamamlanır. En alttaki sarkan uçlar böreğin üstüne çevrilerek kalan sosun tamamı bolca üzerine sürülür.
7) 180 dereceli fırında üzeri kızarana dek pişirilir.

Bol sebzeli ve peynirli bu börek bizim evde sevilirdi ama hiç bu kadar özlemle yenmemişti. Umarım sizler de beğenirsiniz.

Afiyet olsun...

16 yorum:

  1. güzell ellerine sağlık IŞILcığım..
    vallahi ne yalan,
    börek olunca
    DÜNYA DURSUN YANİ :)))))))))))
    SEVGİLER CANIM..

    YanıtlaSil
  2. Haftasonu bizde de yengeciğimin patatesli böreğe aşermesi sebebiyle patatesli kol böreği vardı, ama öyle sabırsız davrandık ki bir kare bile çekemedim... Bazen değişiklik yapmak güzeldir... ellerinize sağlık Işıl Abla sevgiler...

    YanıtlaSil
  3. çok şükür... yazılarından birinde kendi adımı görmek de nasip oldu :)) Bundan sonra artık kimse beni sayfanın alt taraflarında çıkan "keltoş pericik" ile özdeştirmez diye umarım. Evet, bu da benim kabahatim. Bir yerde, bir zamanda senin bloğuna yazmış olduğum yazıda kendim için bu "keltoş peri" tasvirini kullandığımdan beri insanlar beni sulu, şımarık, cadaloz bir şey zannedecekler. Ama valla da billa da özünde çok masum, sakin, kedicik gibi bir kızım. Zira iş arama derdine düşüp karaları bağladığımdan da kimseye pençe atma gibi bir zararım yok.
    Böreklere gelince... Uzun zamandan beri yemeyince insan nasıl saldırıyor bilemezsiniz. Bir gün kardeşimle 1 dilimi için bile olay çıkarttık. :D Önceki börekleri düşününce buna kaç puan vereceğimi bilemeyeceğim. Çünkü, dedim ya; uzun zamandan beri... Yani bu sefer yaptığında benim için dünyada yediğim en güzel börek diye düşünmüştüm. Ellerine kollarına sağlık annem. Hatta sol koluna 2 kere sağlık...

    YanıtlaSil
  4. Canım benim ellerine sağlık çok öz
    lettin kendini.Kucak dolusu sevgiler...

    YanıtlaSil
  5. En sevdiğim börektir. bende ıspanağı çiğden oavarak koyuyorum gayet güzel de pişiyor. Çerkes peyniri veya kaşar peyniriyle nefis oluyor
    elinize sağlık
    hülya

    YanıtlaSil
  6. Işılcım börek nefis kabarmış,maşallah dedim görür görmez...
    Bizlere örnek bir annesin sen..arada yapmak daha güzel,kıymetli olur böylece :)parmaklar yenmiştir eminim...övgüleri toplamış zaten ;)

    ellerine sağlık...

    Sevgiler...

    YanıtlaSil
  7. Canım ellerine sağlık börek enfes görünüyor sevgiler...

    YanıtlaSil
  8. Özlenmez mi hiç ıspanaklı börek! Ben de bu ara Tevfik ustaya gidip börekleriyle hasret gidereceğim Işıl'cığım. Gelin de sizi de götüreyim tatmaya.

    YanıtlaSil
  9. Nede güzel kabarmış. Bu görüntüye kimse dayanamaz herhalde. Ellerine sağlık. Sevgiler...

    YanıtlaSil
  10. Cok nefis görünüyor, ellerine saglik. Sevgiler.

    YanıtlaSil
  11. Hem koaly hem nefis bayılırım bu böreğe ellerine sağlık canım..

    YanıtlaSil
  12. ya yemeklerin yapılışı çok kötü ya da fotoğraf çekim tekniği konusunda bir problem var çünkü hiç iştah açıcı gözükmüyor aksine çok mide bulandırıcı ve insanın kusasını getiren bir görüntüler koymuşsun.

    YanıtlaSil
  13. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  14. ışıl hanım böreğinizi bir yumurta eksilterek denedim,tadı harika oldu,ben ıspanağın söndükten sonra hafif suyunu sıkıyorum siz direkmi kullanıyorsunuz?
    birde ben en üste sos döktükten sonra sos içlerine dağılsın diye dilimlere böldükten sonra pişirdim,o yüzden sizinki gibi kabarık görünmedi,sizinki sanırım sonradan dilimlere bölündü o şekilde sos aşağılara nasıl aktı,birdahakine bendemi sizinki gibi yapsam acaba bilemedim.

    YanıtlaSil
  15. Merhaba Gülşah,
    Böreği deneyip beğendiğine sevindim. Afiyet olsun.
    Ben ıspanakları yıkadıktan sonra doğramadan önce piyasada da satılan sebze veya salata kurutucuları varya onunla sularını sıkıyorum. O alet sayesinde ıspanaklar tamamen kuruyorlar, hiç suyu kalmıyor.
    Evet, muhtemelen sen pişirmeden önce dilimlediğin için kabarmamıştır.
    Eğer üzeri için sos çok fazla kalıyorsa ara katlara sürdüğünü biraz artırabilirsin. Yine de fazla olursa sosu döktükten sonra bıçağın ucuyla birkaç yerinden del.
    Umarım faydalı olabilmişimdir.

    YanıtlaSil
  16. ellerinize sağLık.. :) yemin ederim yarım saat sizin tarifinizi aradım oktay ustanın tarifine biLe bakmadım :D ıspanakLı börek söz konusu oLunca hep bu tarifinizi yapıyorum yiyebiLen şansLı insanLar da çok beğeniyor hatta erkek arkadaşım bayıLıyor :D sayenizde marifetLi diye biLiniyorum :D çok teşekkürLer =)

    YanıtlaSil

Yönetici Giriş Paneli


Special design for Işıl'ca Tatlar by GeCe