11 Şubat 2010 Perşembe

YER FISTIKLI MAKARON

Ortalığı sevgililer günü ve aşk havası sarmışken sevgilinize verebileceğiniz hediyelerden birisi neden bu şirin ve lezzetli kurabiyeler olmasın. Yaparken emek verip, heyecanınızı kattığınız bu şirin kurabiyelerle de sevginizi, aşkınızı en güzel biçimde ifade edebilirsiniz. İsterseniz pembe veya kırmızı renklerde yapıp sunduğunuzda günün anlam ve önemini daha da iyi vurgularsınız diye düşünüyorum.
İlk kez Zinnur'un bloğunda gördüğüm ve hemen denediğim, yapımı dikkat isteyen bu kurabiyelerin pek çok çeşidini (çikolatalı, kestaneli, fıstıklı, bademli, limonlu, ahududulu, kahveli ve kendi icadım olan hindistan cevizli) yapmış olmama rağmen hindistan cevizlinin dışında tarif paylaşmamışım, hep link vermişim. Bloğumda tarif arayan yakın ve uzak çevremin isteklerini (kardeşimin öğrencilerinden, eşimin iş arkadaşlarına kadar) göz önünde bulundururak pek çok blogcu arkadaşımın bildiği bu kurabiyenin tarifini acil olarak paylaşmak istedim.
Uzun zamandır buzdolabında bekleyen yer fıstıklarını değerlendirmek amacıyla yola çıktım ve bu kez de bizler için gezen, araştıran sevgili Işıl (Hanimiş) in temel makaron tarifini kullanarak yaptım . Çok yağlı bir yemiş olduğundan dolayı çekincelerim olmasına rağmen görünüm olarak kötü olmadığı gibi lezzet olarak da şimdiye kadar yaptıklarıma benzemeyen yer fıstığı tadını beğendik.
Aslında böyle bir iletiye sığacak cinsten değil bu kurabiye ile ilgili deneyim ve maceralarımız. Sevgili Münevver ile birlikte en iyisini yapabilmek için çalışmalarımız, arayışlarımız ve görüşmelerimiz halen devam ediyor. Yaklaşık beş yıldır yüzlerce tepsi makarona rağmen Zinnur gibi biz de zaman zaman sorunlar yaşıyoruz.

Çok detaylı tarifi başka bir iletide paylaşmak üzere yer fıstıklı olarak ilk kez denediğim makaron tarifine geçeyim.
Bu kurabiyelerin yapımında ölçüler çok önemli olduğu için mutlaka mutfak terazisinde hassas ölçüm yapmanız gerekmektedir.
Malzemeler
1) 70 gr. yumurta akı (bir damla bile olsa yumurta sarısı karışmamış olacak şekilde)
2) 60 gr. çok fazla kavrulmuş ve kabukları ayıklanmış tuzsuz yer fıstığı
3) 31 gr. badem tozu
4) 112 gr. pudra şekeri
5) 56 gr. toz şeker
Yapılışı
Yumurta beyazlarının en az 24 saat önceden ayrılıp oda ısıssında beklemesi makaronlarınızın daha iyi kabuk tutmasını sağlayacaktır.
1) Öncelikle iki fırın tepsinizi yağlı kağıtla kaplayıp sıkma torbanızın ucuna da 1 cm. çapında yuvarlak uç takıp hazırlayınız.
2) Kavrulmuş yer fıstığı (siz isterseniz fıstık yerine başka yemişler de kullanabilirsiniz. Antep fıstığı, badem gibi), badem ve pudra şekerini birlikte mutfak robotunuzda un oluncaya kadar çekin. 2-3 dakika süren bu işlemi yaparken arada bir robotu durdurup kaşıkla karıştırıp malzemeleri havalandırın. Makaronlarınızın daha pürüzsüz bir yüzeyde olmasını istiyorsanız çekme işleminin sonunda ince bir elekten eleyin.
3) Şimdi tamamen yağdan ve nemden arındırılmış çırpma kabınıza yumurta aklarını koyup bir tutam tuz ekledikten sonra mikserle yumuşak tepecikler olmaya başlayıncaya kadar düşük devirde çırpmaya başlayın. Sonra mikserinizin hızını artırarak çırparken bir yandan da toz şekeri azar azar ilave edin. Çırpma işleminin fazlalığı merenginizin fazla kurumasına sebebiyet vereceği için bu konuya dikkat edilmesi gerekmektedir. Mereng parlak ve pürüzsüz bir görüntüde olmalıdır.
4) Şimdi kuru malzemelerin yarısını merenginizin olduğu kaba boşaltıp spatula veya büyükce bir kaşıkla yavaş yavaş karıştırın, daha sonra kalanı da ekleyip köpüklerini indirmemeye dikkat ederek katlama yöntemiyle karıştırıp bütünleşmeisni sağlayın. Hamurunuz hafif akışkan, kaşıktan kaba bıraktığınızda 30 saniye içinde tekrar hamura karışacak kıvamdaysa olmuş demektir.
Bu karıştırma işleminin 50 yi geçmemesine dikkat edin.
5) Hamurunuzu kaşıkla uç takılmış olan sıkma torbasına doldurun ve yağlı kağıt sermiş olduğunuz tepsilere iki santim aralıklarla 2,5 - 3 cm büyüklüklerde sıkın. Sonra tepsilerinizi tezgahınıza birkaç kez kuvvetlice vurun. Bu işlem içinde oluşmuş olan hava kabarcıklarının yok olmasını sağlayacaktır.
6) Sıra makaronları kurutmaya geldi. Parmağınızla değdiğinizde yapışmayacak hale gelinceye dek oda ısısında kurumaları, kabuk bağlamaları gerekmektedir . Kabuk bağlamaya başladığında fırınınızı 150 derecede ısıtmaya başlayın.Tek tek pişireceğimiz için önce tepsinizin birini fırının orta rafına yerleştirip saat tutun. Yaklaşık 10-12 dakika içinde pişeceklerdir. Eğer doğru kıvamı yakaladıysanız makaronlarınız ilk beş dakika içinde yükselip etekleri oluşmaya başlayacaktır.Pişmiş olan makaronlarınızı tel ızgarada soğutup iyice soğuduktan sonra kağıttan ayırabilirsiniz.


Makaronlar bildiğiniz gibi epey tatlı bir kurabiye türü. Yapımı ve ölçüleri çok dikkat isteyen bu kurabiyelerin şeker miktarını değiştirmeye yani azaltmaya kalktığınızda da istenilen verim alınamıyor. O nedenle ben de arasına sürülen kremalarda şeker miktarını minimuma indirerek bu dengeyi sağlamaya çalışıyorum. Değişik pastanelerden aldığım makaronların kremalarındaki yoğun yağ, hatta margarin kokusu beni öylesine rahatsız etti ki ara kremalarında da yağ yerine süt kreması kullanarak lezzetinin kaybolmadan biraz daha hafif olmasına çalışıyorum.
Çikolatalının dışında genel olarak kullandığım ölçüler kendi deneyimlerim sonucunda ortaya çıktı. Belirli bir yerden almadım. Hatta artık ölçmeden göz kararıyla ve damak lezzeti testinden geçirerek yapıyordum. Ama genel olarak ölçü vermem gerekirse;
1) 2 çorba kaşığı tepeleme pudra şekeri (Yaklaşık 40 gr)
2) 3-4 çorba kaşığı şekersiz krema
3) 50 gr. yer fıstığı
4) 1 çorba kaşığı oda ısısında tereyağ
Hazırlanışı
Öncelikle pudra şekerinin bir kaşığını ve fıstığı birlikte rondodan geçirip inceltiyorum. Küçük bir çırpma kabına krema, pudra şekeri ve oda ısısındaki tereyağını koyup sertleşinceye kadar 2-3 dakika çırpıp kabartıyor ve daha sonra da rondodan geçirmiş olduğum malzemeleri ekleyip kaşıkla karıştırıp bütünleşmelerini sağlıyorum. Bu aşamada belki gözünüze çok akışkan gelebilir ama dolapta biraz bekletip soğutunca sertleşip makaronlarınızın arasında akmadan kalabiliyor.
Makaronları hangi malzeme ile yapıyorsam aralarında da genellikle aynı yemişi kullanıyorum. Yani bademliyse arasında da yer fıstığı yerine badem; pembe gıda boyası kullanarak yaptıklarım da frambuaz sosu veya reçeli; limonlularda limonlu krema(limon curd); çikolatalılarda ganaj, gibi pek çok çeşidini yapıyorum.
Şayet evde dulce de leche bulunuyorsa ki; çok yakıştığını düşündüğümden bademli ve çikolatalının arasında onu da kullanıyorum.
Krema tarifinde biraz geciktiğim için bekleyen arkadaşlarımdan özür diliyor ve güzel bir hafta diliyorum.
Afiyet Olsun...



31 yorum:

  1. Çok güzeller Işıl'cığım ellerine sağlık..


    Sevgiler..

    YanıtlaSil
  2. senin makaronlarını da,münevver hanımın makaronlarını da tatmış biri olarak BAŞARILI yapımlar diyebilirim:)
    haksızlık ediyorsunuz kendinize nefislerdi hala tadı damağımda onların:(
    buda sizin yaptıklarınıza ayrı bir çeşit olmuş işte ellerinize,emğeinize sağlık.yeni çalışmalar bekleniyor sizden:)

    YanıtlaSil
  3. Benim Makaron kraliçem:))Ellerine sağlık ben daha cesaret edemedim bu
    güzellikleri denemeye sen benim içinde tat olurmu.Kocaman öpüyorum.

    YanıtlaSil
  4. Makaron yapmaya hiç cesaret edemedim ben, sizlerin güzel makaronlarını seyrediyorum onun yerine:).
    Ellerine sağlık canım, nefis görünüyorlar.
    Ara kremasını da çok merak ettim.
    Sevgiler:).
    aslı

    YanıtlaSil
  5. ISIL ABLA HARIKASINIZ...:)TOMBIK TOMBIK NASIL DA GÜZEL GÖRÜNÜYORLAR....ELLERİNİZE SAĞLIK...

    YanıtlaSil
  6. Işıl bencede görüntüleri mükemmel.. kırmızı renkte olursa tüm sevenlerin kalbini çalabilir... :)
    ellerine sağlık..

    YanıtlaSil
  7. bayılırım makoron kurabiyelere...

    ETKİNLİĞİMİZE BUYRUN
    GÖNDEREN: http://gelibolu17-midedenkalbe.blogspot.com/

    54. PORSELEN DEMLİK ÇAY SAATİ ETKİNLİĞİNİN EV SAHİBİYİM
    SEVGİLİ ARKADAŞLARIM;

    http://porselendemlik.blogcu.com

    http://gelibolu17.blogspot.com/

    tarafından hazırlanmış olan porselen demlik çay saati için

    15 ŞUBAT 2010-1 MART 2010

    TARİHLERİ ARASINDA

    http://hayattanazicik.blogspot.com/

    YANİ BEN YAPACAĞIM.
    SİZ SEVGİLİ ARKADAŞLARIMI VE KATILMAK İSTEYEN HERKESİ ETKİNLİĞİMİZE DAVET EDİYORUM!!!
    TARİFLERİNİZİ HAZIRLAYARAK.
    VE TARİFİNİZE
    "PORSELEN DEMLİK ÇAY SAATİ 54.HAFTA "
    BAŞLIĞINI YAZARAK SAYFANIZDA YAYINLAMANIZI VE BANA YORUM BIRAKMANIZI RİCA EDİYORUM.SENİ VE BU YAZIYI OKUYAN HERKESİ ETKİNLİĞİMİZE DAVET EDİYORUM ETKİNLİĞİMİZE İSTEDİĞİNİZ KADAR TARİFLE KATILABİLİRSİNİZ ŞİMDİDEN KATILIMCI ARKADAŞLARIMA ÇOK TEŞEKKÜR EDİYORUM.
    ETKİNLİĞİMİZE YEMEK GÖNDERİLMEMESİNİ RİCA EDİYORUM.
    LÜTFEN ÇAYIN YANINDA VERİLECEK TARİFLER OLMASINA DİKKAT EDELİM.
    SEVGİLER

    YanıtlaSil
  8. Yine muhteşem makaronlar gözümüzü doyurdu. Bakalım bana ne zaman cesaret gelecek denemeye. Ellerine sağlık canım çok güzel olmuşlar. Sevgiler...

    YanıtlaSil
  9. ellerine sağlık. 14 şubata daha yakışacak bir tatlı düşünemiyorum. geçen pazar bende zinnurun tarifleri ile hadi fundfa makaron yap telkinleri ile geçti ama fırsat yaratamadım. bi ısırıkta bizim için alın bari))

    YanıtlaSil
  10. Sevgili arkadasim... Bak seninki de cok güzel bir fikir... Benim de kuruyup kalan makaronlarim vardi ama ben onlari ne yazik ki attim... Hani derler ya, el elden üstündür, bence fikir de fikirden üstün... Fikrine, ellerine saglik diyor, iyi pazarlar diliyorum... Sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  11. ah birde ben becerebilsem :(

    YanıtlaSil
  12. Çok güzel anlatmışsınız.Eline sağlık.Hayırlı kandiller...

    YanıtlaSil
  13. Bu aralar mus yaptığım için yumurta beyazları birikti:) ne yapsam diye düşünüyordum makaron aklıma geldi çok riskli olduğu için çekiniyordum olsun bozulsada denemeliyim:)
    her şey çok şık görünüyor:)

    YanıtlaSil
  14. Ah benim makaron ustasi arkadasim ellerin dert gormesin. Bir kez daha yemek istiyorum dogrusu senin muhtesem makaronlarindan. Fistiklisindan ama...

    YanıtlaSil
  15. Tek kelimeyle harikalar Işıl'cığım..Sevgiler..

    YanıtlaSil
  16. Merhaba Işıl Hanım,

    Limonlu için bu tarifi kullanmak istiyorum. Yer fıstığı yerine de badem koyacağım. Biraz da limon kabuğu. Zerdeçal 1 çay kaşığı katsam kafi midir? Bir de bu tariften kaç adet çıkıyor acaba?

    YanıtlaSil
  17. Merhaba Fatoş,
    Tabii, biz de limonlu yaptığımız zaman badem unu kullanıyoruz. 1 çay kaşığı kadar limon kbuğu rendesi ve zerdeçal yeterlidir.
    Sanıyorum bu ölçülerden 25- 30 makaron çıkmıştı. Tabi, daha küçük sıkarsan belki daha fazla da olabilir.
    Yarın sabah internete erişimimin mümkün olmadığı 5 günlük bir seyahate gidiyorum. O nedenle başka sorun olursa ancak bu gün cevaplayabilirim Fatoşcum.
    Döndüğümde görüşmek üzere sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  18. İlgine çok teşekkürler.
    Az önce 40 fırın ekmek sitesinden limon curd yaptım. Ama biraz sıvı gibi. Dolapta koyulaşır gibi. Biraz yumurta kokusu hissettim ama umarım geçer. Badem unumda dolapta nemlenmiş. Kurutmak için kaç derecede ne kadar tutmalıyım? Sırf bu iş için kahve değirmeni aldım elektrikli. İlk defa bu akşam deneyeceğim. İnşallah işime yarar. Yoksa elemek zor oluyor. Eğer sertleşmezse yarı yarıya beyez kuvertür eklerim diye düşündüm. Olur mu sence? Kusura bakma yaşını bilmediğimden sen diye hitap ediyorum. Ben 35 yaşındayımda:-)

    YanıtlaSil
  19. Hakkınızda bölümü şimdi okudum. Işıl Abla diye hitap etmemin sakıncası var mı?
    Birde Ankara doğumluymuşsunuz. Bende Kırıkkaleliyim. Yakınmışız

    YanıtlaSil
  20. Fatoşcuğum,
    Umarım çok gecikmemişimdir sorularını yanıtlamak için. Akşam üzeri dışarı çıkmıştım, gelince de yemek ve hazırlık telaşından ancak fırsat bulabildim bilgisayara bakmak için.
    Dediğin siteyi bulamadım limon curdün tarifine bakmak için. Ama beyaz kuvertürü benmaride eritip eklersen hem yumurta kokusu gider hem de kıvamı yoğunlaşır diye düşünüyorum.
    Çok haklısın, nemlenmiş badem unu makaronların çatlamasına sebep oluyor. Ben fırın yerine teflon tavada karıştırarak kısık ateşte 10 dakika kadar kavurup soğuttuktan sonra robottan çekiyorum.
    Güle güle kullan değirmenini. Badem ununu yalnız mı yoksa pudra şekeri ile beraber mi çekiyorsun.Bademi tek başına çekersen yağı çıkabilir ki o da makaronları etkiler. Sana kolaylıklar diliyor ve makoronlarını heyecanla bekliyorum.
    Tabii ki abla diyebilirsin, çok da mutlu olurum.
    Ne güzel komşuymuşuz seninle. Yarın ben de Ankaraya gidiyorum.
    Çarşamba gününe kadar hoşçakal.
    En içten sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  21. Cevabın için teşekkür ederim Işıl Ablacım,
    Dün akşam 75 derecede 20 dakika tuttum bademleri. Sonra pudra şekeriyle karıştırıp kahve değirmeninde çekmeye çalıştım ama tam bir fiyasko. Tchibo dan almıştım ama düşündüğüm gibi olmadı. Kahvede sevmem. Elimde patladı anlayacağın. Gene klasik usul blenderdan geçirerek eledim. Bugün akşamda yapacağım. Kullandığım tarif http://www.40firinekmek.com/limonlu_kahvalti_kremasi_lemon_curd.htm bu adreste. Seninki farklıysa söylersen bir daha onu denerim. Sonucu bildirirm. İyi tatiller şimdiden

    YanıtlaSil
  22. Sonunda limonlu makaronu yaptım. Bir sorun çıkmadı. Tad olarak fıstıklı ve çikolatalıdan sonra geldi eşim ve benim için. Ama gene de çok Güzel oldular. Fotoğrafları facebooka ekledim. Adresim fatosakyurek@hotmail.com. Ama ordan bakma imkanın yoksa burayada gönderebilirim. Sitede mail adresi var mıydı bakayım birazdan. Birazını buzluğa koydum denemek için. Dayanıyor mu buzlukta fikrin var mı ? Yardımların için çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  23. Merhaba Işıl Ablacım,

    Döndüğünü görünce fotoğrafları göndereyim dedim ama sitede mail adresine rastlayamadım. Bu arada umarım tatil iyi geçmiştir.

    YanıtlaSil
  24. Fatoş'cuğum,
    Buzlukta uzun süre saklıyorum ben. Hiç hava almayacak şekilde paketledikten sonra(dolap kokusu sinmesin diye) 1 ay sonra çıkarıp yediğimizde de lezzetinde bir değişiklik olmuyor.
    Fotoğraflarını mail adresime gönderirsen sevinirim. Facebook'um yok benim.
    adresim: isilyalciner@gmail.com
    Sabırsızlıkla fotoğraflarını bekliyorum.

    Çok öpüyorum.

    YanıtlaSil
  25. Aman Allahım diyorum başka bir şey demiyorum.. "Ben de yapmak istiyoruuuumm" diye bağırmak geliyor içimden:)) çok güzel gözüküyorlar ,tadına bakmadan insanın damağını şenlendiren bir görüntüsü var..Ellerinize sağlık..tarifi not aldım denemek istiyorum..Sevgilerimle..

    YanıtlaSil
  26. Işıl Ablacım merhaba,

    Bu seferde fıstıklı yaparken senin tarifinden uyarladım. Bloğumdada bulunsun istiyorum ama tarifi paylaşmamın mahsuru var mı sormak istedim. Link vererek elbette.
    Bu arada tchibodan aldığım malzemeleri kullandım. Daha doğrusu porsiyonlayıcıyı kullanamadım :-( Birden çok döküldü. Silpatta olmazsa olmaz değil.

    YanıtlaSil
  27. Fatoşcuğum merhaba,
    Rica ederim, paylaşımından çok da mutlu olurum. Ne için oluşturuyoruz ki bu günlüklerimizi. Paylaşımlar ve güzel dostluklar için.
    Ürünlerin yararlı olmaması üzücü.Üstelik de epey maliyetli şeylerdi hatırladığım kadarıyla. Çocuklarımız gibi bizler de yaşayarak öğreniyoruz bazı şeyleri, sağlık olsun. Belki başka şeylerde kullanabilirsin.
    Şu an kardeşimin yanında Mersindeyim. Buradan kucak dolusu sevgiler,

    YanıtlaSil
  28. Işıl Ablacım yayınladım :-) http://birdilimkeyif.wordpress.com/2013/05/06/fistikli-makaron/
    Çoook teşekkür ederim herşey için.
    Benim fıstıkların rengi biraz soldu gibi. Neden olabilir bir fikrin var mı? Ben 160 derecede pişirdim. Daha önce bir kere 150 de pişirdiğimde şapkaları biraz kaymıştı da cesaret edemedim. Fırın ısısımı etkili oldu ki? Bir de bu hızla başlamışken karamelli yapsam dedim. Ara kreması dulce de leche li olabilir diye düşündüm ama merenge ne eklemek gerekir ki? Esmer şeker olabilir mi?
    Gördüğün gibi tatilde de rahat bırakmıyorum seni :-)
    İyi tatiller ablacım.

    YanıtlaSil
  29. merhaba,
    makaron tarifinizi yaptım. tadı çok güzel oldu. ama benim makaronlar fazla eteklendiler. üstü çatlamadı ama ince oldular, etekleri yanlardan cok çıktı. nerde hata yapmış olabilrim ?
    teşekkürler

    YanıtlaSil
  30. ışıl hanım iyi günler..19 ocakta sizlen geçirdiğimiz günün sonunda harika makaronlar yaptık. Bize makaron yapımını detaylı anlattınız ve uygulama yaptırdınız.Size teşekkür ederiz.Başarılarınızın devamını dilerim.Sevgilerimle.

    YanıtlaSil
  31. bu tarif harika elinize sağlık

    YanıtlaSil

Yönetici Giriş Paneli


Special design for Işıl'ca Tatlar by GeCe