22 Ocak 2013 Salı

TOPİK

 Son iletimde bir sonraki yemeğin topik olduğunu yazmıştım. Aradan uzun bir zaman geçtiğinin farkındayım. Sayfama girip yeni tarif görmeyen arkadaşlarıma sebebimi söyleyince onlar da hak verdiler. Ayın  onunda evimizin yakışıklısı, prensim geldi Fransadan. Kısa bir süre kalacağı için onun sevdiği yemekleri yapıp, hep onunla vakit geçirmek istediğim için yazmam mümkün olmadı.  
 Çok özlemiştik hepimiz.Gelişiyle evimiz neşeye büründü yine. Bol bol sarılıp kucaklaşıp hasret gidermeye çalıştık.Yemek sofralarındaki sohbetlerimiz daha da çeşitlendi, oradaki yaşamı, gördükleri, siyasal ve toplumsal sorunlara bakışını bizlerle paylaşmasıyla koskocaman bir adam olduğunu gösterdi bize.  Her gelişinde biraz daha büyümüş, olgunlaşmış, ideallerine kavuşmak için çabalayan bir genç görmek beni ve babasını çok mutlu ediyor. Haa! bir de Fransada yayınlanan bir gazetede ayda bir yazısının çıkacağını duyunca da mutluluğumuz doruklara çıktı.
Yolun açık, şansın bol olsun canım. Yaşın, boyun kaç olursa olsun her zaman benim biricik oğluşumsun.

Gelelim Topik'e... Ermeni mutfağının en güzel mezelerinden birisidir benim için. Sayfamı takip eden arkadaşlarım apartman komşum Siran'ı tanıyorlardır. Zaman zaman ondan ve kızı sevgili Serliden söz ediyorum. Ocak ayının 5'i onların bayramıydı ve bayram sofrasında baş köşede yer alan bu mezenin tarifini sizlerle paylaşabilmek için Siranda kamp kurup o yaparken ben de adım adım fotoğraflamaya çalıştım.
Sirancığım ne zaman  çok emek isteyen bu yemekleri yapsa mutlaka bize de bir tabak  getirir. Öylesine lezzetli ve layıkıyla yapar ki onun yaptıklarından sonra başka bir yerde yeme isteği duymam doğrusu. Bu sihir bozulmasın isterim.

Gelelim Tarife
Aşağıda ölçülerini verdiğim malzemelerden 12 tane çıkmakta. İsterseniz ölçülerin yarısını kullanıp daha az miktarda yapabilirsiniz
.
Malzemeler
1) 1 kg. kuru soğan
2) 2 su bardağı nohut
3) 2 orta boy patates
4) 300 gr. tahin
5) 3 çorba kaşığı dolmalık fıstık
6) 2 çorba kaşığı kuş üzümü
7) 1 tatlı kaşığı kimyon
8) 1/2 tatlı kaşığı karabiber
9) 1 tatlı kaşığı yenibahar
10) 1/2 tatlı kaşığı tarçın
11) 1/2 tatlı kaşığı şeker
Tuz

 Yapılışı
Hem iç hem de dış malzeme olan nohutlu kısımların ön hazırlık aşamaları bir gün önceden yapılır
1) Soğanlar piyazlık doğranır ve 1,5 kahve fincanı su eklenerek düdüklü tencerede 10 dakika pişirilir. Oda ısısna geldikten sonra ağzı kapaklı bir kaba konur ve bir gece dolapta bekletilir.
2) Nohutlar birgün önceden ıslatılır. Ertesi gün haşlanmadan nohut kabukları soyulup çıkarılır. İpucunu da atlamayayım. Kabuklarından kolay ayrılması için ıslanmış nohutlar bir torbaya konup üzerinden birkaç kez merdane ile geçilirse çok daha kolay ayrılacaktır.
3) Kabuklarından arındırılmış nohutlar, patatesler ve  tuz bir tencereye konur. Üzerine çıkacak kadar su eklenip pişirilir. Nohutlar çok ezilecek kıvama gelmemeli ve çok az da suyu kalmalıdır.
 4)Haşlanan nohut ve patatesler sıcakken rondodan geçirilip püre kıvamına getirilir. Siran'ın robotunun püre yapma aparatıyla bu iş çok daha kolay ve püre çok  pütürsüz oldu.Sizlerinde bu tür bir aparatınız varsa kullanmanızı tavsiye ederim. Yoksa robotta bu işi görebilir.

5) Haşlanan hohutların üzerine tahinin 75 gr. kadarı eklenip iyice karıştırılır. Soğuyup katılaşması için dolaba konur.
6) Kalan tahin, suda bekletlip suyu süzülmüş kuş üzümü, fıstıklar ve baharatlar pişirilmiş ve soğutulmuş soğana eklenir ve karıştırılır. Her iki malzeme bir gece önceden hazırlanıp ağzı kapaklı bir kapta dolapta bekletilip, dinlendirilir.

7) Ertesi gün bu iş için hazırlanmış 20x20 ebatında hazırlanmış olan bezler suyun altında ıslatlır ve suyu sıkılır.

8) Bir bez parçası tezgaha yayılır. İçine dolu bir kaşık nohutlu karışım konur. Üzerine diğer bez parçası konup elle bastıra bastıra 2-3 mm. kalınlığında açılır.
9) Üzerine 1,5 - 2 kaşık kadar soğanlı harçtan konur ve bezin köşelerinden kaldırılarak nohutlu kısımla tamamen kapatılır. Haşlanırken iç malzemenin dışarı çıkmaması için açık kalan kısımların tamamen kapatılması gerekir.
10) Bez çapraz köşelerden tutularak sıkıca bağlanır. Bütün malzeme bitene kadar bu işlemlere devam edilir.
11) Büyük ve yayvan bir tencereye 3-4 parmak yüksekliğinde su konur ve kaynatılır. Tuz atılır ve hazırlanmış topikler 3'er li gruplar halinde tencereye konup 3-4 dakika pişirilir.
12 Süre sonunda süzgeçli kepçe ile sudan çıkarılır ve bir tepsiye alınır. Servis zamanına kadar bu paketli halleriyle kalması gerekir. Servisten önce paketler açılıp tabağa alınır. Üzerlerine tarçın ve sızma zeytinyağı gezdirilip servis yapılır.
Ondan sonra da nasıl yersiniz bilemem. Bu kadar emeğe, zahmete değer mi derseniz de;  DEĞEEEEEEEER, DEĞEEEER.
Nasıl güzel bir lezzet anlatamam....
Ellerine sağlık Sirancığım. Yine herzamanki gibi komşuda pişer bize de düşer, ellerine sağlık diyerek afiyetle yedik.

Canım oğluşumu dün kendi evine, Fransaya yolculadık. O sevinçler, yerini ayrılık hüzünlerine ve gözpınarlarında biriken damlalara bıraktı. Şimdiden özlemeye başladım. Nasıl geçireceğiz yaza kadar olan zamanı bilemiyorum.
Herkese hasretsiz, özlemsiz  günler diliyorum.
Afiyetle kalın....

17 yorum:

  1. humusu mu andırıyor acaba tadı.eline sağlık
    sevgiler

    YanıtlaSil
  2. Allah kavuştursun :)
    Çok farklı bir mezeymiş, hiç rastlamamıştım. Komşunuzun da sizin de ellerinize sağlık. Teşekkürler bu güzel tarif için.

    YanıtlaSil
  3. Işılcım gözlerim doldu çok duygulandım.Bir yandan böyle idealist bir evlat bir yandan araya giren mesafeler..Anne olmak bu durumlarda zor ama Allah onları her yerde koruyor,yardımcıları oluyor diyerek teselli buluyoruz değil mi. Allah kavuştursun canım...

    YanıtlaSil
  4. Allah kavuştursun.
    Bu tarif cidden baya meşakkatli.
    ellerinize sağlık

    YanıtlaSil
  5. Merhaba Işıl Hanım,

    Evlatlar nerede olursa olsun annelerin gözü arkada oluyor. Allah cc Size sabır oğlunuzada kolaylıklar başarılar nasip etsin inşallah.

    Topik'ide çok beğendim.Denemeğe değecek bir tarife benziyor. Tatmış biri olarak sizde tavsiye ettiğinize göre lezzetli olsa gerek.

    Sevgilerimle*

    YanıtlaSil
  6. Ne mutlu sana Işıl Ablacığım. Oğlun ne güzel hayallerinin peşinde koşuyor. Ah bir de hasretlik olmasa :-(
    Topiği yıllar önce denemiştim. Daha küçük porsiyonlarda yapmıştımda çok uğraşmıştım. Tadı da pek hoşuma gitmediğinden bir daha da denememiştim. Senin tarifinle yeniden denemeli. Ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
  7. Evet Yasemin, dış malzemeler aynen humus lezzetinde. İçindeki pişmiş soğan ve diğer baharatlarla birleşince ortaya bambaşka bir lezzet çıkıyor. Humusu beğeniyorsanız mutlaka deneyin derim.
    Ziyaretin ve yorumun için teşekkür ederim.
    Sevgiler,

    YanıtlaSil
  8. Teşekkür ederiz Denizciğim.
    Umarım sen de denediğinde memnun kalırsın.

    Sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  9. Arzucuğum,

    Benim güzel kalpli, güzel arkadaşım çok teşekkür ederim.
    Her ne sebeple olursa olsun Allah kimseyi ayırmasın evlatlarından. Tabii tesellimiz onun kendi geleceğini inşa ediyor olmasında.
    Senin oğluşunda büyüdü değil mi? Kaç yaşlarında şimdi. Sanıyorum benim oğluma yakın onun yaşı da.
    Allah hepsine sağlıklı, mutlu, uzun ömürler versin, yanlarımızda olamasalar da.
    Seni de oğluşunu da çok öpüyorum.

    YanıtlaSil
  10. Çok teşekkür ederim Nilhan.

    Biraz meşakkatli haklısın. Ama her zaman yapılan birşey değil. Nasıl biz bayramlarımızda özel yemekler yapıyorsak onlar da daha çok bayramlarında yapıyorlar. Yoksa hergün olacak birşey değil elbette.

    Ziyaretin ve yorumun için çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  11. Merhaba Hadiye,

    Evet, aynen dediğin gibi yemek yerken, "acaba o şimdi ne yiyor, sınavdaysa, nasıl geçiyor diye düşünmeden duramıyor insan onca kilometreye rağmen.
    Güzel dileklerin için çok teşekkür ederim.
    Evet, ben çok beğeniyorum bu yemeği. Komşum da gerçekten hakkını vererek yapıyor. Çok beceriklidir Sirancığım.
    Umarım denediğinde sen de beğenirsin.

    Benden de çok sevgiler,

    YanıtlaSil
  12. Canancığım, güzel arkadaşım.
    Çok haklısın herkes bir sıla özlemi, ayrılık yaşıyor. Ama ne bileyim ben hala alışamadım. Belki çok genç olması da endişemi artırıyordur.
    Amin canım.
    Çok öpüyorum.

    YanıtlaSil
  13. Fatoşcuğum,
    Evet bu açıdan ben de çok mutluyum.Dediğin gibi hasretlik, özlem beni çok kötü yapıyor ama canı sağolsun o hedeflerine, ideallerine kavuşsun diye dayanıyoruz.
    Ben seviyorum diyorum ama Siran'ın yaptıklarından başka bir yerde yemedim. O gün fotoğrafları çekerken sohbetimizde Siran'da başka yerlerde yediklerini beğenmediğini, ya işin kolayına kaçıldığını ya da ticari işletmelerde ucuza getirmek için malzeme kalitesizliğinde söz etti. Bir de reçetenin de rolü olabilir. Eski reçeten elindeyse bir karşılaştır istersen.
    Yapmak istersen önce yarım, hatta dörtte bir ölçüyle denemeni öneririm. Umarım bu kez beğenirsin.

    Seni ve Yağız'ı çok öpüyorum.

    Sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  14. Işılcım, Allah kavuştursun. Çocuklarımız artık kanatlanıp uçuyorlar. Güzel ömürler diliyorum.
    Bol bol hasret gidermişsinizdir.
    Güzel arkadaşım, dönüşünüz muhteşem olmuş.
    Topik az çok bildiğim bir lezzet ama bu kadar detay ve incelikli anlatımla bizleri daha fazla bilgilendirdiniz. Nefis bir kültür hizmetinde- paylaşımında bulundunuz.Teşekkürler...
    Sevgili arkadaşınız geçmiş bayramını kutlar, selam sevgilerimi iletirseniz sevinirim.
    Bayağı detaylı bir meze ama denemek isterim.
    Güzel bir tatil günü diliyorum, Sevgiyle kalın.

    YanıtlaSil
  15. Işıl Hanımcığım merhaba;
    Çocukluğumun anılarını canlandırdınız. Komşumuzun el emeği topikleri nasıl keyifle yediğimizi hatırladım. Bunca emek isteyen bir mezeyi yapmayı göze alacak kadar hamarat olmadığım için pek hayıflandım :) Ellerinize sağlık. Oğlunuza olan hasretinizi de pek iyi anlıyorum, benim de oğlum dünyanın diğer yanında yaşıyor. İdeallerini ve hayallerini gerçekleştiren bir evlada sahip olduğunuz için siz de ne kadar gururlansanız azdır.Daha kısa aralarla buluşmanızı diliyorum. Sevgi ve ışıkla kalın...

    YanıtlaSil
  16. Işıl Hanımcığım merhaba;
    Çocukluğumun anılarını canlandırdınız. Komşumuzun el emeği topikleri nasıl keyifle yediğimizi hatırladım. Bunca emek isteyen bir mezeyi yapmayı göze alacak kadar hamarat olmadığım için pek hayıflandım :) Ellerinize sağlık. Oğlunuza olan hasretinizi de pek iyi anlıyorum, benim de oğlum dünyanın diğer yanında yaşıyor. İdeallerini ve hayallerini gerçekleştiren bir evlada sahip olduğunuz için siz de ne kadar gururlansanız azdır.Daha kısa aralarla buluşmanızı diliyorum. Sevgi ve ışıkla kalın...

    YanıtlaSil
  17. Canım ışıl'cığım allah yolunu şansını açık etsin..sağ salim gidip bir gün gelir inşallah.Yazdıkların çok duygu dolu yüreğini anlıyorum.Hep yanımızda kalmayacaklar ve gidecekler bir gün.Bizde gitmedikmi...Umarım en kısa zamanda döner..sevgilerimle..daimamutfak.blogspot.com

    YanıtlaSil

Yönetici Giriş Paneli


Special design for Işıl'ca Tatlar by GeCe