19 Ocak 2008 Cumartesi

BADEM EZMESİ



İstanbul'da oturupta Bebek badem ezmesinin ününü bilmeyen yoktur diye düşünüyorum. Ne zaman oraya yolumuz düşse önünden geçerken mutlaka arabamızı durdurup az da olsa alıp eve gelmemizi dahi bekleyemeden arabada yediğimizi düşünürsek bu işi gerçekten çok iyi yaptıklarını herhalde anlatabilmişimdir. Ancak fiyatının bir hayli yüksek olması malzemenin kalitesinden mi yoksa biraz da bu ünün bedelimi diye de hep düşünmüşümdür yerken. Son zamanlarda almadım ama fiyatının başka yerlerde satılan ezmelere göre bir hayli fazla olduğunu biliyorum. Belki biraz bu nedenle biraz da geçenlerde Cenk'in (Cafe Fernando) bloğunda kütük pastanın yanında ezmeden yaptığı mantarlar beni de ezme denemesinde bulunmaya itti.
Elimde de bir ustanın tarifi olunca kendime 'daha fazla bekleme yap ve gör diyerek' işe soyundum. Emel Başdoğan'ın yine televizyonda yemek programı yaptığı zamanlardan defterime yazdığım ancak bir türlü kısmet olmadığı için yapamadığım bir tarif. Bugün denediğimde yapımının çok zor olmadığını bütün meselenin bademlerin kalitesinden ve fiyatından kaynaklanıyor olabileceğini düşündüm.
Yaptıktan sonra evdeki herkese teker teker tattırıp 'Bebek Badem ezmesi tadını yakalayabilmiş mi' diye sorduğumda oranın ezmesini çok seven oğlum 'olmuş anne' dedi, kızım ise badem aromasının fazla olduğunu söyledi.
Eşim ise 'öyle bir iki tane ile anlaşılmıyor, hepsini yersem anlayabilirim' deyince ben de durumu anladım tabi ki.
Ben de tadını beğendim. Bebekten aldıklarımın dışında başka yerlerden aldığım ezmelerin hepsinde ya şeker miktarı bana çok gelmiş ya da badem aromasının
tadını alamamıştım. Bu ilk denemem olduğu için tarifi harfiyen uygulama kararı aldım. Yalnız Emel Hanım'ın tarifinde bütün bademler kullanılıyordu. Evde bütün değil de makaronlar için aldığım toz bademler olunca ben de onlarla ve orijinal tarifin 1/4 ölçüsü ile yaptım. Tabi ölçü bu kadar az olunca hem yapım aşamasında değişiklik yapmak zorunda kaldım hem de miktar çok az oldu.
Bir dahaki sefere yarım ölçü yapmayı, eğer yine tadını beğenirsem bir kez de fıstıklısını denemeyi düşünüyorum.
Aşağıdaki malzemeler Emel Hanım'ın tarifinde verdiği miktarlardır.Ben bu ölçülerin yarısının yarısını kullandım.
Malzemeler
1) Yarım kg. kabuksuz badem
2) 1 su bardağı toz şeker
3) 1/2 su bardağı su
4) 1 çay kaşığı badem aroması (Bu benim ilavemdir, orijinal tarifte yoktu)
Yapılışı
Bademler rengi dönmeden çok kısık ateşte teflon tavada ısıtılır. Başka bir kapta şeker ve su koyu bir kıvama gelene kadar kaynatılır. Daha sonra bademler robota konur ve öğütülmeye başlanır. Biraz öğütülünce bu kez de üstten yavaş yavaş sıcak olan şerbeti ilave edilir. Şerbet ile karışan bademler kıvama gelince makineden alınır ve elle biraz şekil verilip bir saranın içine konur ve yuvarlanır.
Daha sonra dilimler halinde kesilerek servis yapılır.
Benim yaptığımda ya ölçüler çok az olduğu için yada bütün badem yerine toz kullandığımdan gramajı yakalayamadığım için olsa gerek şerbeti ilave ettiğimde hamur kıvamına gelmemişlerdi.
Ben de bu kıvamı yakalayabilmek için bir miktar şekeri daha su ile kaynatıp azar azar kıvamına bakarak ilave ettim. Bütünleştiklerinde ise olmuş demekti.
Böylece mutfaktaki denemelerime ve tabi ki bayramlarda ikram edeceğim şekerlemelere bir yenisi daha eklenmiş oldu.
Yapmak isteyen herkese kolay gelsin ve afiyet olsun derim.

45 yorum:

  1. harikasın,çok güzel olmuş ellerine sağlık.
    ben hacı bekirinde severim hatta daha ilginci her yerden ezme yiyen ben daha bebektekinden bir türlü yiyemedim ki bebeğe sırf dondurma yemek için gitmeme rağmen ezme kısmet olmadı:)
    birde edirneden gelmişti yedim o da çok güzeldi
    yalnız dediğine katılıyorum bazen tam ayarında olamıyor bende bunu çifte kavrulmuş lokumda hep yaşarım hiçbiri hacı bekirdekiler gibi değil.tekrardan ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
  2. Günaydın Zeynep'ciğim,
    Güzel bir pazar diliyorum sana.

    Bir kez daha Bebek'e gittiğinde az da olsa alıp tadına bakmanı şiddetle öneririm. Ben de Edirne'den alınanları, İstanbul'dan değişik pastanelerden alınanları da yedim ama bilmiyorum nedense Bebeğin ezmesi gibisi yok diyorum. Bebek dışında yediklerimin ya şekerleri fazla geldi ya biraz kuruydular ya da acıbadem aromasını verememişlerdi.
    Senin de verdiğin örnekte olduğu gibi ben de lokumu Hacı Bekir'den başka yerden almam.

    Derslerinden fırsat bulup da gidebilirsen tadımlık da olsa (çünkü çok pahalı, en son ne zaman aldım bilmiyorum ama 80 YTL. idi)
    alıp yemeni ve görüşlerini de bildirmeni rica ederim.
    Derslerinde başarılar dilerim Zeynep.
    Sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  3. çok severim evde ki badmleri değerlendirmenin en güzel yolunu buldum sayemde
    elleirne sağlık
    sevgilerr

    YanıtlaSil
  4. Işıl'cım süper olmuş bu badem ezmeleri..Görüntüsü ele veriyor nefasetlerini vallahi...Resimlerde harika olmuş, ışıl ışıl..
    Ellerin dert görmesin...

    YanıtlaSil
  5. inanamıyorum,muhteşem ellerinize sağlık.çok güzel görünüyorlar.ayrıca diğer lezzetlerinizde müthiş.sizi arkadaş listeme ekliyorum.tariflerinizi mutlaka takip etmeliyim.sevgiler.

    YanıtlaSil
  6. çok güzel görünüyorlar.badem ezmesine bayılırım ama evde yapılabilecegini hiç bilmiyordum.
    ellerine saglık canım
    sevgiler

    YanıtlaSil
  7. Eşine katılıyorum Işıl karar verebilmek için bolca tatmam lazım benim de :P Şaka bir yana bademezmeleri harika görünüyor. Ellerine sağlık
    Badem aroması katılmasa da olur değil mi?

    YanıtlaSil
  8. Süper görünüyorlar, süper... Harika olmuşlar, ellerinize sağlık, hemen deneyeceğim. Sevgiler...

    YanıtlaSil
  9. ben yapmak isterim hatta evde tek iken yapıp hepsini kendim yemek isterim ayıpmı etmiş olurum acaba eminönüne gidip badem tozu alacağım ama dışarı çıkmaya fırsatım pek olmuyor ilk fırsatta deniyeceğim tariflerden birisi sizinde ellerinize sağık.

    YanıtlaSil
  10. ayy bu super bisi kesin ole belliki o kadar olur :) tam ikramlik bole seker cikolata yerine :)

    YanıtlaSil
  11. Yeşim'ciğim,
    Sen de yapınca umarım beğenirsin ezmeleri.
    Ben evde badem tozu olunca onunla yaptım. Ancak orijinali bütün bademlerle yapılmıştı. Artık evinde hangisi varsa onunla deneyebilirsin.
    Sevgiler,

    YanıtlaSil
  12. Feyza'cığım,
    Beğenmene sevindim. Güzel sözlerin için çok teşekkür ederim.

    Sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  13. İlker'ciğim,

    Güzel sözlerin için çok teşekkür ederim.

    Bloğumu beğenerek beni arkadaş listene almanla da çok mutlu oldum.

    Ben de seni takip ediyorum.

    Sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  14. Ezgi'ciğim merhaba,

    Güzel sözlerin için teşekkür ederim.
    Ben de önceleri senin gibi düşünürdüm. Hazır olarak aldığım bazı yiyeceklerin evde yapılabileceğini hiç düşünemezdim.Ama insanın elinde güzel bir tarif ve malzemeler olunca gördüğün gibi yapılamayacak bir şey yok gibi. Sadece istemek ve uygulamaya geçmek.

    Benden sana ve Kuşadasına sevgiler,

    YanıtlaSil
  15. Burcu'cuğum,

    Ben orijinal ölçülerin 1/4' ü ile yaptığım için (Genelde ilk kez yaptığım riskli olarak düşündüğüm yemeklerde kuralım budur) maalesef doyumluk yerine tadımlık oldular.

    Tabii ki badem aroması konmadan da yapılabilir. Ama Bebekten aldığım ezmelerde bu acıbadem aroması baskın olduğu için ben onlarınkini daha çok seviyor olabilirim. Başka yerlerden aldıklarımda bu aromayı bulamıyorum. Yapmak istersen önce aromasız dene sonra da bulabilirsen aroma ilave edip aradaki farkı bana da bildirirsen çok sevinirim.
    Aman aromayı çok az kontrollü bir şekilde ekle.

    Samsun'a ve sana sevgiler,

    YanıtlaSil
  16. Sevgili Lulesume,

    Beğendiğine çok sevindim.
    Güzel sözlerin ve yorumun için çok teşekkür ederim.

    Sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  17. Selda'cığım,

    Yap canım, tek başına ye. Hiç ayıp etmezsin. Ama ikinci kez yaptığında eşine dostuna dağıt ki bademler senden intikam almasınlar.

    Bloğunu gezdiğimde bebeğinin olduğunu okudum. Çok haklısın dışarı çıkamamakta.
    Sanıyorum Kadıköy yakasında oturuyorsun. Eminönü daha fazla bir mesafe. Ben Kadıköydeki pastacılık malzemeleri satan bir dükkandan(BİLKO) alıyorum sürekli badem tozlarını. İstersen adresini verebilir veya yerini tarif edebilirim. Tazeliğinden hiç kuşkun olmasın.

    Güzel sözlerin için çok teşekkür ederim.

    Sevgiler,

    YanıtlaSil
  18. Nihan'cığım,

    Senin gibi yufkalar açamayınca bunlarla idare ediyorum canım.

    Beğenmene çok sevindim. Geçtiğimiz bayramda yapmadığıma çok üzüldüm. İnşallah önümüzdeki bayramlarda fıstık ezmelisi ile birlikte misafirlerime sunarım.

    Seni çok öpüyorum.
    Sevgiler,

    YanıtlaSil
  19. Isil´cim ben de cok severim badem ezmesini. Ellerine saglik cok güzel olmuslar.
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  20. Nasıl da severim. Işıl'cığım, enginarın yanına badem ezmesi de yapar mısın o zaman? Ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
  21. Işılcığım,
    zor bir tarifi başarı ile yapmışsın ellerine sağlık. ben de Edirne'ye gidince alırım. çok güzel ama tatlı gelmiştir hep. evde yapınca daha hafif olabilir aslında. sevgiler..

    YanıtlaSil
  22. Işıl'cığım,
    Çok nefis olmuş badem ezmen..Ben resmen delisiyim bunun..Bende eşine katılıyorum bu konuda hepsini yersem anlarım herhalde olup olmadığını canım...Ellerine sağlık canım benim..


    Not:Oblatenleri sormuşsun,evet yeniliyorlar canım.Tadı ise kağıt helvaya benziyor..

    YanıtlaSil
  23. Ne güzel olmuşlar, bayıldım ve feci şekilde tadına bakmak istedim.

    Ellerine sağlık Işılcığım, harikasın.

    YanıtlaSil
  24. Canım Işılım,

    nefisss. Ben de bundan 1-2 ay önce denemiştim. Çok lezzetli olmuştu. Ama öyle hızlı tükettik ki fotoğrafını bile çekememiştim. Ama bu tarif daha çok hoşuma gitti. ben de denemek istedim.

    Ellerine sağlık.

    sıcacık sevgiler.

    www.misssgibi.com

    YanıtlaSil
  25. Beyza'cığım,

    Beğenmene sevindim. Güzel sözlerin için çok teşekkür ederim.

    Sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  26. Tijen'ciğim,

    Sen buyur gel, enginar da yaparım, badem ezmesi de. Başka da neyi seviyorsan en çok onları da yapıp sunarım sana.

    'Bir Ot masalı' isimli kitabı Paşabahçe mağazalarında da aradım ancak bulamadım. Aramalarım devam ediyor.

    Sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  27. Isil'cigim,
    Harikasin harika. Bu tarifin cok isime yarayacak, ellerine saglik.

    Sevgiler

    YanıtlaSil
  28. Sevda'cığım,
    Beğenmene memnun oldum, teşekkürler.
    Edirne'den alıp yediklerimde çok güzellerdi ancak bana biraz şekerli gelmişlerdi. Evde bu tarifle yaptığımın şekeri daha az olmuştu. Şekeri az olunca badem tadını daha çok alabiliyorsun ve
    iç baymıyor.

    Sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  29. Gül'cüğüm,

    Güzel sözlerin için teşekkür ederim. Senin gibi bir ustadan bu övgüleri almak beni mutlu etti. Sağol canım.

    Oblatenler hakkında verdiğin bilgiler için teşekkür ederim.

    Sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  30. Burçin'ciğim,

    O güzel övgü dolu sözleri hakediyor muyum bilmiyorum ama çok mutlu oldum canım.

    Çok teşekkür ederim.

    Sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  31. Zerrinim,

    Dediğin gibi ezme çok güzel bir tatlı olduğundan hele benim gibi çok da az yapınca hemencecik bitiveriyor.
    Senin tarifini de merak ettim.
    İnşallah sen de bir kez daha yapar yayınlarsın.

    Övgülerin içn teşekkür ederim.

    Benden de sımsıcak sevgiler,

    YanıtlaSil
  32. Aybike'ciğim,

    Çok çok teşekkür ederim güzel sözlerin için.

    İnşallah sen de beğenirsin tadını.

    Sayfanı açmakta yine zorlanıyorum. Ama denemelerim devam ediyor.

    Kucak dolusu sevgiler,

    YanıtlaSil
  33. Tebrikler, hep gözümde büyüttüğüm bir şeydir badem ezmesi, çok uzmanlık gerektirdiğini düşünmüşümdür hep. Ne kadar basitmiş meğer, sana teşekkür ederim. Sevgiler...

    YanıtlaSil
  34. Ne kadar güzel görünüyorlar.Üstelik yapımıda kolaymış.Ellerinize sağlık

    YanıtlaSil
  35. yarin sirada izmir in meshurrrr torpili var :D buyrun yemege beklerim :D yayinladim simdidden :)

    YanıtlaSil
  36. Feyhan'cığım,

    Fiyatlarının yüksek olması, pastanelerde veya şekercilerde çok bulunmaması bana da hep yapımının çok zor olduğu kanaatini vermişti.
    Ancak gördüğün gibi hiç de zor değil, üstelikte yaptığımız bazı yemek ve pastalara göre de oldukça basit bir tarif. Yeter ki elimizde damak tadımıza uygun bir tarif olsun.

    Yaptığında düşüncelerini paylaşırsan sevinirim.

    Sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  37. Ayşe'ciğim,

    Beğenmene memnun oldum.
    Ziyaretin için teşekkür ederim. Senin de bloğun hayırlı olsun.
    Feyhan'a da söylediğim gibi yapımı çok kolay, herkesin evinde yapabileceği nefis bir lezzet.

    Ben de ilk kez yaptığım için yapan arkadaşların da düşüncelerini almak istiyorum.

    Görüşmek üzere der sevgilerimi yollarım.

    YanıtlaSil
  38. ISILCIM, BENİM DE GEÇEN GÜN RULO PASTA YAPARKEN AKLIMA DÜŞTÜ BU BADEM EZMELERİ. ACABA DEDİM, KREMANIN ALTINA ŞÖYLE DÖŞESEM!! SONRA DENEDİĞİM TARİFİN KIVAMI BENİ PEK MUTLU ETMEDİ. ŞİMDİ SENİN TARİFİNLE TEKRAR DENEYECEĞİM. TEŞEKKÜRLER CANIM. SEVGİLER.....

    YanıtlaSil
  39. Ellerine saglik, cok hos görünüyor...

    Sayfandaki Pastalar Kurabiyeler Profiterollar ohh ohhh insan acikiyor resmen :))

    Ellerine ve Yüregine Saglik...

    Sevgiyle Kal, Aysel

    YanıtlaSil
  40. cok harika görünüyor canim,ellerine saglik.

    YanıtlaSil
  41. Çok teşekkür ederim Ayselciğim.
    Umarım bu tür Türk mutfağının özelliklerinden olan tatlılar, lezzetler senin gibi uzaklarda olup onları bulma şansı daha az olanları mutlu ediyordur.

    Sen de sevgiyle kal canım.

    YanıtlaSil
  42. Senem'ciğim,

    Yorumun ve güzel sözlerin için çok teşekkür ederim.

    Sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  43. bende badem ezmesini cok severim. Burdan bile cok lezzetli gorunuyor. Ellerineze saglik.

    YanıtlaSil
  44. Elinize sağlık, bebekten almışınız gibi duruyorlar :). Sevgiler,

    YanıtlaSil
  45. senem;
    görüntü süper bn hazırını denedim arslanzede markasının evde yapılmış gbi www.yoreseltatlarimiz.com da tatmanızı tavsiye ediyorum mutlaka şimdiden afiyet olsun......!

    YanıtlaSil

Yönetici Giriş Paneli


Special design for Işıl'ca Tatlar by GeCe